"Creșterea prețurilor de consum" a fost o sintagmă răspândită pe prima pagină a ziarelor din Europa în ultimele luni, și pe bună dreptate: ratele inflației nu au fost niciodată atât de ridicate, ajungând la 8,6% în UE și la 15% numai în România.1,2 Dar inflația nu înseamnă doar prețuri mai mari - ea semnalează adesea recesiunea care se apropie, creșterea ratei șomajului, scăderea valorii economiilor și condiții de viață mai grele. În mod crucial, inflația afectează și cea mai dorită forță de muncă - angajații din sectorul transporturilor. Având în vedere că, în perioadele de recesiune, industria transporturilor suferă adesea prima, munca pentru șoferi în condițiile economice actuale va deveni adesea mult mai dificilă.
Inflația nu este doar o creștere a prețurilor
Inflația reprezintă, în esență, o scădere a valorii banilor, consecința cea mai directă a acesteia fiind o creștere a costurilor și a prețurilor la toate nivelurile. Din această cauză, puterea de cumpărare a unei persoane scade - cu aceeași sumă de bani se poate cumpăra mai puțin decât înainte. În prezent, rata inflației este de 15,1 % în România, în principal din cauza creșterii mari a prețurilor la energie, ceea ce înseamnă că oamenii își pot permite mai puține bunuri, deoarece valoarea banilor continuă să scadă.3 Deși situația nu este atât de gravă acum, este posibil ca ea să se schimbe în viitorul apropiat, deoarece unii prevăd că și prețul combustibilului va crește în continuare, până la 14 RON/l.4,5 Este important de știut că, în timpul inflației, țările își măresc adesea ratele dobânzilor, ceea ce îngreunează investițiile și, în același timp, scade valoarea economiilor pe termen lung. În mod esențial, inflația afectează literalmente pe toată lumea - chiar și pe cei a căror muncă este cea mai dorită pe piață. În același timp, este important de reținut că și companiile se confruntă cu creșterea prețurilor - atunci când costurile de producție cresc, devine greu să menții o afacere profitabilă. În condițiile în care prețurile actuale ale combustibililor cresc cu 40% pe parcursul anului, susținerea unei afaceri devine și mai dificilă, iar riscul de faliment crește.6,7
Creșterile salariale nu sunt soluția
În lupta împotriva inflației, băncile centrale cresc de obicei ratele dobânzilor pentru a reduce cererea de bani împrumutați de la bănci. Recent, Banca Centrală Europeană a majorat ratele cu 0,5% pentru prima dată în ultimii 11 ani.8,9 Cu toate acestea, astfel de măsuri nu funcționează întotdeauna - o creștere de 0,5% este foarte mică și va fi nevoie de timp pentru a-și face efectul. În același timp, creșterile ratelor dobânzilor afectează negativ investițiile, încetinind astfel economia. Mulți oameni cred că majorarea salariilor ajută la combaterea inflației, dar acest lucru nu este ușor, deoarece în timpul inflației costurile de producție sunt mult mai mari. Creșterile costurilor operaționale fac imposibilă majorarea salariilor de către companii fără a împrumuta bani sau a închide activitatea - majorările salariale contribuie ele însele la creșterea costurilor. Unele companii ar putea încerca să crească prețurile serviciilor, dar în acest fel pierd clienți. Prin urmare, inflația duce în cele din urmă la recesiune.
Este important să înțelegem că, în timpul pandemiei, multe companii au încercat să majoreze salariile angajaților în mod disproporționat - unele au făcut acest lucru pentru a atrage mai mulți lucrători, în timp ce altele profitau de îmbunătățirea situației economice. Cu toate acestea, acum, când țările se confruntă cu rate ale inflației care cresc vertiginos și cu o recesiune iminentă, creșterile salariale nu numai că riscă să înrăutățească situația, dar se adaugă la costurile uriașe de producție. Prin urmare, majorarea încă o dată a acestor salarii este cu greu posibilă pentru majoritatea companiilor.
De la inflație la recesiune
Inflația duce adesea la recesiune, în timpul căreia sectorul transporturilor este cel care suferă cel mai mult. Pentru companiile de transport, prețurile galopante ale carburanților contribuie la creșterea costurilor de producție. Unele încearcă să deservească mai puțini clienți, altele lucrează la o capacitate mai mică. În astfel de cazuri, pentru a reduce costurile de producție, unele companii concediază lucrători. Dacă inflația rămâne ridicată, multe întreprinderi ar putea fi nevoite să se închidă până în 2023 - în acest caz, mulți șoferi își vor pierde locurile de muncă. Pentru a înrăutăți situația, sectorul camioanelor va sfârși prin a suporta cea mai mare parte a pagubelor provocate de recesiune, deoarece se află încă în plin proces de recuperare după daunele provocate de limitările COVID-19 și de prețurile foarte mari ale petrolului.10 Dar creșterea costurilor energiei electrice și a gazelor afectează și sectorul transporturilor. Prețurile ridicate ale energiei afectează fabricile, iar atunci când procesul de producție a bunurilor este afectat în mod negativ începe o reacție în lanț - activitatea industrială se oprește, transportatorii nu mai au produse de transportat, încep să piardă clienți, unele companii trebuie să se închidă, iar acest lucru afectează în cele din urmă și alte sectoare. Astfel de probleme duc foarte des la falimente, prin urmare angajații riscă să-și piardă locurile de muncă. Prin urmare, locurile de muncă pentru șoferii de cursă lungă nu sunt asigurate - recesiunea care se apropie crește riscul de concedieri. Și, în timp ce transportul rutier va fi întotdeauna un sector cheie, scăderile cererii de transport pe distanțe lungi vor slăbi poziția șoferilor de camion, deoarece scade și cererea pentru forța lor de muncă. Așadar, pentru a vă pregăti pentru recesiune, păstrați-vă bine locul de muncă, pentru că nu va fi ușor să găsiți unul nou în timpul unei crize economice.
1)https://tradingeconomics.com/romania/inflation-cpi
2)https://www.statista.com/statistics/225698/monthly-inflation-rate-in-eu-countries/
3)https://think.ing.com/snaps/romania-consumption-shows-signs-of-fatigue
4)https://dailydriven.ro/cresteri-semnificative-de-preturi-la-carburanti-in-romania
5)https://financialintelligence.ro/fmi-se-asteapta-in-romania-la-o-inflatie-de-125-in-2022-si-de-10-in-2023/
6)https://www.business-standard.com/article/international/eu-states-using-strategies-to-confront-price-hike-at-gasoline-pump-report-122062200119_1.html
7)https://www.bbc.com/news/business-62090621
8)https://www.romania-insider.com/popa-bnr-more-rate-hikes-jul-2022
9)https://www.msn.com/en-us/money/markets/european-central-bank-takes-big-step-to-address-rising-inflation-fears/ar-AAZP36N
10)https://www.ti-insight.com/briefs/european-road-freight-market-projected-to-grow-by-4-9-in-2022/
Keywords: munca pt soferi, locuri de munca pentru soferi, inflatie, recesiune, efectele inflatiei pe sectorul transporturilor