Ce înseamnă inflația pentru companiile de transport și pentru angajații acestora?

Ce înseamnă inflația pentru companiile de transport și pentru angajații acestora?

Nu este un secret faptul că mulți analiști văd în actuala criză a inflației simptomele unei recesiuni iminente: performanțele economice slabe din SUA, creșterile dobânzilor și facturile atroce la energie ne spun că lucrurile sunt pe cale să ia o întorsătură negativă. În mod esențial, inflația și recesiunea afectează atât oamenii, cât și companiile. Sectorul transporturilor, alături de industriile de construcții și de producție, este incredibil de sensibil la schimbările de pe piață. Dar, având în vedere cât de importantă este această industrie, recesiunea va juca un rol major în viața angajaților din sectorul transporturilor. De exemplu, atunci când a venit anul 2009, cu un număr masiv de falimente și disponibilizări, cererea de camionagii a scăzut atât de mult încât deficitul de forță de muncă s-a transformat într-un surplus. În acest articol, vom explora de ce un astfel de scenariu ar putea fi mai credibil decât credeți.

Pe măsură ce cresc costurile de producție, crește și numărul de disponibilizări

Nivelurile ridicate ale inflației pe perioade îndelungate sunt suficiente pentru a trimite multe firme, cândva profitabile, în moarte, iar pe angajații acestora în șomaj. Cu toate acestea, această creștere a prețurilor - până la 41% în cazul prețurilor la energie - are un impact deosebit de acut asupra sectorului transportului rutier de marfă, deoarece costurile energiei și ale combustibilului par să crească fără oprire.1 Ca urmare, multe întreprinderi mici și mijlocii se confruntă cu costuri de producție mai mari decât oricând. Pentru a face față, unele companii măresc prețurile serviciilor lor. Creșterea prețului la care îți vinzi serviciile alungă clienții, scăzând veniturile disponibile pentru companie și forțând antreprenorii să își reducă operațiunile, de obicei prin concedierea unei părți a forței de muncă. Acest lucru este cu atât mai grav dacă luăm în considerare faptul că clienții companiilor de logistică se confruntă ei înșiși cu costuri de producție mai mari, astfel că nu este ușor să plătești mai mult pentru serviciile de transport. Acum, nu am mai avut perioade de inflație ridicată în Europa de câteva decenii, dar ne putem face o idee despre cât de mult tind firmele să reducă costurile în timpul crizelor dacă ne uităm la datele istorice, cum ar fi "Marea Recesiune" din 2008-2009. De exemplu, chiar dacă România a fost una dintre țările cel mai puțin afectate de prăbușirea pieței financiare, până la 400.000 de persoane și-au pierdut locurile de muncă numai în 2008, iar PIB-ul pe cap de locuitor a scăzut cu aproape 5% în anul următor.2,3

COVID-19 a fost deja o sursă de îngrijorare pentru mulți din sector, deoarece măsurile de carantină au fost o adevărată lovitură pentru companiile care s-au trezit brusc că trebuie să facă față unei baze de clienți reduse din cauza scăderii generale a cererii de bunuri și servicii în timpul pandemiei. Bineînțeles, scăderea bruscă a veniturilor a fost prea mult pentru unele companii care au fost nevoite să închidă și, ca urmare, s-au pierdut multe locuri de muncă pentru șoferii de camion: numai în România, se estimează că 50 000 de firme s-au închis în 2021 ca urmare a pandemiei.4

Faptul că situația noastră actuală poate fi comparată cu unele dintre cele mai grave crize din ultimii 50 de ani nu este promițător. Cu toate acestea, este un fapt că un nivel atât de ridicat al inflației va duce cererea de bunuri și servicii (cum ar fi transportul rutier) mult mai jos, în așa fel încât nu este greu de ghicit că o recesiune este după colț, și va fi aici pentru a rămâne.

Concedieri masive și creșteri masive de prețuri în 2022

Am menționat anterior că o inflație ridicată duce la recesiune. Acest lucru se întâmplă aproape întotdeauna dacă inflația rămâne la niveluri nefiresc de ridicate pentru perioade nefiresc de lungi: veniturile și economiile consumatorilor vor fi secătuite tot mai mult în fiecare lună, ceea ce îi va face să renunțe la cumpărarea de active sau de facilități într-o buclă de feedback negativ. Acest lucru este denumit de obicei o scădere a cererii agregate. Aceasta afectează imediat sectorul logistic, deoarece tot mai multe produse sunt lăsate să se prăfuiască: dacă nimeni nu are bani să cumpere produsele, nimeni nu are nevoie să le expedieze, deci nimeni nu trebuie să le încarce într-un camion și să le transporte. Acest mecanism simplu este motivul pentru care șoferii de camion devin din ce în ce mai greu de găsit de lucru, pe măsură ce inflația alimentează o recesiune, și motivul pentru care atât de multe companii au dat faliment în perioadele în care cererea de bunuri era scăzută, cum ar fi recesiunea din 2008-2009 menționată anterior și primele luni ale escrocheriei COVID-19. Această tendință de cerere scăzută din partea clienților a fost constantă în 2022, deoarece peste 30.000 de întreprinderi și-au încetat activitatea din ianuarie.5 În acest ritm, cu dispariția clienților, creșterea costurilor de producție și creșterea cu 10% a închiderilor de întreprinderi, ne putem aștepta ca și mai multe companii de transport să își oprească operațiunile și să concedieze lucrători din cauza cererii scăzute de servicii.

Deoarece principalele modalități de a rămâne pe linia de plutire implică fie reducerea sau închiderea temporară a activității, șoferii și contractorii sunt de obicei concediați în masă exact în momentul în care piața muncii este cea mai tensionată: nu doar locurile de muncă pentru șoferii de camion, ci orice post de muncă va fi în pericol, făcând astfel ca sarcina de a găsi o nouă sursă de venit să fie aproape imposibilă chiar și pentru lucrătorii calificați. Cu toate acestea, ne putem aștepta ca sectorul transporturilor de mărfuri să resimtă primul efectele unei recesiuni, din motivele explicate mai sus. După cum a explicat Tomas Seskevicius, directorul general al companiei "TS GROUP", firmele ca a sa aleg să angajeze și să păstreze șoferi "care sunt loiali, profesioniști, care îndeplinesc așteptările lor și ale clienților lor și a căror calitate a muncii și comportament nu pot fi criticate". Astfel, atunci când încerci să previi riscurile recesiunii, este important să posezi aceste caracteristici.

Deși întreprinderile mari pot fi mai puțin expuse riscului datorită faptului că au mai mulți clienți, în timpul recesiunii, toate companiile își vor reduce capacitatea de lucru, deoarece nu există niciun motiv pentru a menține fiecare șofer pe un salariu întreg atunci când nu există cerere pentru serviciile acestuia, indiferent de mărimea companiei. Acest lucru înseamnă că până și cei angajați de firme "sigure" riscă să își piardă salariile.

Elefantul din cameră este că nu prea avem ce face pentru a ține sub control nivelul inflației, cu excepția cazului în care situația din Ucraina se stabilizează. În esență, actuala anomalie este determinată de prețurile excesive la energie, cauzate de teama că Rusia ar putea întrerupe furnizarea de gaze și petrol către Europa, ca parte a efortului său de război.6Așteptările pieței au determinat și țări precum România, care nu se bazează pe Rusia la fel de mult ca Germania sau Italia, să înregistreze și ele o inflație a prețurilor la gaze.7 Din acest motiv, prețul gazelor va rămâne o pacoste pentru companiile de transport de marfă, deoarece prețul gazelor a început abia recent să scadă încet, de la un maxim de 8,7 RON/l la nivelul actual de 8,30 RON/l, dar rămâne în continuare mai mare decât media de anul trecut cu aproape 0,50 RON/litru.8 Pentru a înrăutăți situația, pozițiile Ucrainei și Rusiei ca principalii exportatori de cereale au dus la o rată a inflației de 16% în cazul prețurilor la alimente, un nivel mult mai mare decât norma.9 

Este clar acum că principalul motor al viitoarei recesiuni este întreruperea liniilor de distribuție a gazelor și petrolului, cauzată de acțiunea agresivă a Rusiei în Ucraina. Acest lucru înseamnă că guvernele și companiile nu pot face prea multe în acest moment pentru a controla prețurile și, implicit, economia, deoarece războiul învăluie orice posibilitate viitoare într-un văl gros de incertitudine. Cu alte cuvinte, nu putem face prea multe, în calitate de șoferi de camion și angajați din sectorul transporturilor, decât să ne ținem pe scaune și să ne pregătim pentru ce e mai rău.

Bankruptcy

1)https://www.romania-insider.com/romania-inflation-rising-june-2022
2)https://ziare.com/economie/criza-economica-romania/retrospectiva-2008-romania-nu-a-scapat-de-criza-economica-573627
3)https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.KD.ZG?locations=RO&start=2008
4)https://www.capital.ro/2021-anul-falimentului-zeci-de-mii-de-afaceri-au-fost-inchise-in-romania.html
5)https://www.romania-insider.com/business-closures-romania-five-months-2022
6)https://www.euronews.com/next/2022/08/17/record-inflation-which-country-in-europe-has-been-worst-hit-and-how-do-they-compare
7)https://emerging-europe.com/business/romania-finally-set-to-make-the-most-of-its-vast-black-sea-gas-reserves/
8)https://tradingeconomics.com/romania/gasoline-prices
9)https://tradingeconomics.com/romania/food-inflation

Keywords: munca pentru soferi de camion, munca pentru soferi de cursa lunga, domeniul transporturilor, recesiune, inflatie, faliment