Numărul companiilor de transport care intră în faliment în Europa a crescut rapid. Comparând T3 2023 cu T3 2024, numărul declarațiilor de faliment în România a crescut de la 63,8 la 66. O tendință mai drastică a fost observată în multe alte țări din UE: în Germania, cifra s-a modificat de la 107,5 la 127,5, în Țările de Jos de la 210,2 la 275,2 și în Franța de la 190 la 258,6.
Creșterea numărului de falimente din Germania este deosebit de îngrijorătoare, deoarece continuă din 2020. Această țară occidentală este una dintre cele mai importante piețe de export de servicii. Este de așteptat ca Germania să aibă cea mai scăzută creștere a PIB-ului dintre toate țările G-20 în 2025, prin urmare, se poate aștepta ca tendința de creștere a falimentelor să continue.
Situația este proastă și în Polonia. Aici, numărul falimentelor s-a dublat de la T3 2023 la T3 2024, de la 83,7 la 167,3. Potrivit portalului de știri „Verslo žinios”, 120 de companii au dat faliment în primul trimestru al anului 2024, iar mulți manageri de companii au început să-și concedieze angajații și să-și reducă activitățile de afaceri pentru a face față obstacolelor financiare. Companiile poloneze reprezintă un sfert din piața europeană de transport rutier, iar consecințele falimentului, restructurării și reducerii personalului vor fi resimțite în curând de toate țările europene.
Un sondaj Maersk arată că trei din patru companii de transport de marfă s-au confruntat cu probleme în lanțul de aprovizionare în 2024. Jumătate dintre companiile chestionate s-au confruntat cu dificultăți financiare extreme ca urmare. Tensiunile geopolitice continue și efectele schimbărilor climatice se adaugă la perturbările lanțului de aprovizionare. Această problemă, combinată cu inflația ridicată, neîncrederea consumatorilor și situația economică precară a Europei, îngreunează afacerile, astfel încât companiile de transport se închid și depun faliment.
Pentru a evita falimentul, companiile europene se restructurează prin reducerea personalului, concedierea angajaților și reducerea numărului de clienți pe care îi deservesc. În prima jumătate a anului 2024, până la 2.261 de companii de transport poloneze au luat măsuri de restructurare pentru a combate dificultățile financiare. Important este că reducerea volumului de activitate a companiilor de logistică duce la o creștere a costului serviciilor, ceea ce îngreunează, la rândul său, condițiile de afaceri și pentru clienți. Deși se pot aștepta tendințe pozitive în 2025, cum ar fi digitalizarea sporită a industriei și decarbonizarea industriei, schimbările observate în prezent arată că industria logistică se confruntă în continuare cu dificultăți financiare semnificative.

Cuvinte cheie: locuri de muncă șofer, locuri de muncă șofer pe distanțe lungi, faliment, industria transporturilor, decarbonizare, digitalizare