Pe măsură ce se apropie anul 2024, majoritatea țărilor încep să ia în considerare noi sisteme de taxare rutieră. Taxele rutiere și prețurile vinietelor vor fi majorate în multe țări europene de la începutul anului viitor. Noi taxe pe CO2 vor fi introduse în mai multe țări. Se preconizează că Germania va suferi cele mai mari schimbări - taxele vor crește cel mai mult aici, în comparație cu alte țări.
Spania
Șoferii nu trebuie să plătească taxe de drum pe majoritatea autostrăzilor din Spania. Toate autostrăzile spaniole însumează 17.000 km, din care doar 30% sunt supuse taxei de drum. Cu toate acestea, acest lucru urmează să se îmbunătățească și mai mult, deoarece, după lungi discuții cu Comisia Europeană, guvernul spaniol a anunțat că va interzice toate taxele rutiere începând cu 2024.
Austria
Șoferii de camioane din Austria își plătesc taxele rutiere de drum prin intermediul unui sistem electronic, conform căruia valoarea taxei depinde de kilometraj. Începând din 2024, taxa de drum percepută pentru camioane va depinde nu doar de poluarea fonică și atmosferică provocată de vehicul, ci și de cantitatea de gaz CO2 pe care o emite. Pentru a afla cantitatea de gaz CO2 emisă de vehiculul dumneavoastră, puteți utiliza acest calculator online.
Republica Cehă
Începând din martie 2024, taxele de drum vor crește în Republica Cehă. Valoarea taxei de drum ar trebui să crească cu 10-15%. Prețul unei viniete anuale va crește, de asemenea, de la 1.500 CZK (~63 EUR) la 2.300 CZK (97 EUR).
Țările de Jos
Începând din 2024, guvernul olandez intenționează să implementeze noi taxe rutiere care se vor aplica tuturor vehiculelor grele cu o greutate mai mare de 3,5t. Aceste taxe se vor aplica pe toate autostrăzile din Țările de Jos, precum și pe unele drumuri regionale și locale. Nivelul taxei de drum va depinde de categoria EURO a vehiculului - cu cât camionul este mai puțin dăunător pentru mediu, cu atât taxa pe care șoferul va trebui să o plătească va fi mai mică. Tarifele exacte ale taxelor de trecere nu sunt încă clare.
De asemenea, vor fi implementate noi taxe de drum pe autostrada Blankenburg, care leagă drumurile A15 și A20, și pe autostrada ViA15, care leagă drumurile A12 și A15. Tariful aplicat camioanelor ar trebui să fie de 7,94 EUR, iar taxa de drum în sine ar trebui să dureze doar până în 2023.
Franța
Începând din septembrie 2024, guvernul francez va implementa noi taxe de drum pe autostrada A1 care traversează partea de nord a țării. Banii obținuți din noua taxă vor fi investiți în construcția canalului Seine-Nord Europa.
Germania
Guvernul german intenționează să majoreze taxa de CO2 pentru camioane. Această taxă rutieră va intra în vigoare începând din decembrie 2023. Valoarea taxei va depinde de greutatea camionului, de numărul de axe și de categoria EURO a acestuia. Se preconizează că prețul unui kilometru va crește cu 7,9%. Mai multe informații despre această modificare pot fi găsite aici. Această taxă rutieră ar trebui să aibă un impact puternic asupra șoferilor și transportatorilor. Se estimează că noile taxe rutiere puse în aplicare anul viitor ar putea crește costurile pentru transportatori cu 70-80%.
Începând cu 1 ianuarie 2024, vehiculele alimentate cu gaze naturale vor trebui să plătească și ele taxe de drum. Taxele rutiere percepute pentru acestea ar trebui să fie similare cu cele aplicate vehiculelor alimentate cu motorină. De la 1 iulie, vor fi puse în aplicare taxe suplimentare pentru toate vehiculele care cântăresc mai mult de 3,5t și care utilizează autostrăzile federale.
Ungaria
Prețul vinietelor va crește foarte mult de anul viitor.
Vinietele pentru camioanele care cântăresc mai puțin de 3,5t vor costa următoarele:
- Vinieta pentru 10 zile - 9.310 HUF (~25 EUR).
- Vinieta lunară - 14.670 HUF (~39 EUR).
- Vinieta anuală - 81.280 HUF (~ 215 EUR).
Vinietele nu sunt utilizate pentru camioanele cu o greutate mai mare de 3,5 tone - șoferii acestor vehicule plătesc taxele de drum prin intermediul unui sistem electronic.
Creșterea prețurilor taxelor de drum va avea un impact puternic asupra sectorului transporturilor și asupra economiei. Taxele rutiere mai mari contribuie la creșterea costurilor transportatorilor, ceea ce îngreunează operațiunile acestor companii. Din cauza costurilor crescute, companiile sunt adesea nevoite să majoreze prețurile serviciilor lor - acest lucru duce adesea la pierderea de clienți și face dificilă găsirea de noi clienți. În cazuri extreme, este posibil ca societățile de transport să fie nevoite să reducă personalul sau să diminueze salariile pentru a acoperi noile costuri. Pe de altă parte, costurile mai mari îi pot ajuta pe șoferi să își desfășoare activitatea mai eficient, deoarece, pe măsură ce prețurile cresc, majoritatea șoferilor aleg să folosească drumuri alternative, netaxate. Prin urmare, le permite șoferilor de camioane să își facă treaba mai repede și mai eficient, evitând blocajele de trafic.
Cu toate acestea, impactul acestor taxe este extrem de dublu. Taxele mai mari permit țărilor să investească în proiecte necesare, cum ar fi infrastructura rutieră. În majoritatea țărilor europene, construcția de canale și poduri, extinderea autostrăzilor, reparațiile de drumuri și alte proiecte similare sunt finanțate din taxele rutiere. Noile taxe ar putea contribui, de asemenea, la protejarea mediului, deoarece majoritatea acestor taxe depind de emisiile de CO2 ale vehiculelor.
Cuvinte-cheie: muncă pentru șoferi, muncă pentru șoferii de cursă lungă, taxe rutiere