Prezentare generală a industriei transporturilor în 2022 și previziuni pentru 2023

Prezentare generală a industriei transporturilor în 2022 și previziuni pentru 2023

După un an 2022 incredibil de intens, mulți dintre noi speră că anul acesta va fi mai bun și ne va permite să ne revenim după o perioadă extrem de stresantă. Cu toate acestea, potrivit experților, va trebui să mai așteptăm puțin până când vor veni vremurile bune - în 2023, consumul redus, inflația și criza energetică vor continua să aibă consecințe negative pentru economia UE. Se preconizează că în acest an piața europeană a transporturilor va încetini, iar sectorul va crește cu doar 1,1%.1 Prin urmare, în acest articol, trecem în revistă anul 2022 și discutăm la ce ne putem aștepta în acest an.

2022 a fost un an dificil pentru industria europeană a transporturilor. Inflația și, în special, creșterea prețurilor la combustibili, a devenit cel mai mare obstacol. Din cauza creșterii prețurilor la energie și la alte produse, companiile de transport s-au confruntat cu costuri de producție extrem de ridicate - prețurile asigurărilor pentru camioane au crescut cu 7,4%, prețurile vehiculelor noi au crescut cu 10,4%, iar cele ale vehiculelor uzate - cu 6,6%.2 Între iunie 2022 și iunie 2021, prețurile combustibililor s-au dublat destul de mult. Astfel de condiții au făcut ca activitățile companiilor de transport, în special ale transportatorilor, să fie extrem de dificile - a devenit nu numai dificil să se acopere costurile, ci și să se mențină o calitate ridicată a serviciilor. Deși prețurile carburanților sunt mai mici decât în 2022, acest lucru nu înseamnă că situația este deosebit de bună. Războiul în curs de desfășurare din Ucraina înseamnă că prețurile combustibililor vor continua să rămână relativ ridicate. De exemplu, dacă luăm în considerare cheltuielile companiilor de transport care operează în Europa de Est, anul acesta 50% din toate costurile de producție sunt cheltuite pe motorină, în timp ce în 2022 această cifră era de 40%.3 Acest lucru este extrem de important, deoarece inflația - creșterea nivelului general al prețurilor - complică operațiunile companiilor de transport. Transportatorilor le este din ce în ce mai greu să acopere costurile în creștere, astfel încât aceștia sunt adesea nevoiți să majoreze prețurile serviciilor lor. Cu toate acestea, clienții companiilor de transport se confruntă, de asemenea, cu creșterea costurilor de producție, deoarece prețurile diferitelor produse sunt în creștere. În acest caz, devine extrem de dificil pentru clienți să acopere costurile de transport în creștere - aceștia pot decide să nu mai achiziționeze aceste servicii, să schimbe furnizorii sau să își reducă volumul de producție și să utilizeze mai puțin serviciile de transport. Atunci când apare o astfel de situație, companiile de transport sunt obligate să lucreze la scară mai mică, să își reducă costurile prin concedierea lucrătorilor sau, în cel mai rău caz, să închidă compania. Prin urmare, pe măsură ce prețurile produselor, și în special ale combustibilului, continuă să crească, previziunile pentru 2023 nu arată foarte bine.

Din cauza creșterii costurilor, prețurile serviciilor de transport în 2022 au atins noi cote în această vară.4 Acest lucru a fost cauzat și de creșterea salariilor în sectorul transporturilor - multe companii de transport au majorat semnificativ salariile angajaților lor în ultimul an, dar acum acest lucru dăunează afacerilor, deoarece companiile trebuie să se confrunte cu costuri de producție extrem de ridicate. Pachetul de mobilitate al UE a contribuit, de asemenea, la creșterea costurilor, făcând și mai dificilă funcționarea cu succes a companiilor.5 Nivelurile de consum au scăzut semnificativ din cauza situației economice precare, iar acest lucru este important.6 Sectorul transporturilor este extrem de dependent de consumatorii obișnuiți - dacă oamenii cumpără mai puține bunuri, companiile care le produc își reduc scara de producție, astfel încât companiile de transport au mai puține produse de transportat și obțin mai puțin profit. Am observat deja acest efect în sectorul transportului maritim - cantitatea de marfă a scăzut foarte mult în 2022, astfel că în 2023 se preconizează că profitul companiei va fi cel mai mic din ultimii trei ani.

În 2022, criza energetică a avut, de asemenea, un impact semnificativ asupra economiei, ceea ce a contribuit în mare măsură la creșterea prețurilor și a afectat negativ companiile de transport. Cu toate acestea, experții preconizează că și acest an și următorii doi ani vor fi marcați de criza energetică.7,8  Prețurile în creștere ale energiei electrice și ale gazului îngreunează foarte mult buna funcționare a fabricilor. După cum am menționat mai devreme, sectorul transporturilor este foarte dependent de companiile industriale. Pe măsură ce prețurile la electricitate și gaze cresc, fabricile se pot închide, ceea ce înseamnă că firmele de transport vor pierde mult profit, deoarece nu vor avea ce să transporte. În acest caz, există riscul ca unele companii să înceapă să lucreze la scară mai mică, să înceapă să concedieze angajați sau pur și simplu să se închidă. Prin urmare, criza energetică va avea un impact puternic asupra economiei și, în special, asupra industriei transporturilor în următorii ani.9 

De asemenea, este important de remarcat faptul că problema lipsei de șoferi a devenit și mai mare în 2022, când Europa a pierdut mii de lucrători din Ucraina și Belarus. În total, în Europa lipsesc 425.000 de șoferi.10 Deși această problemă nu este încă rezolvată, multe țări caută o soluție în afara granițelor UE. în 2022, în Lituania, 80% din toate permisele de muncă destinate cetățenilor din țări terțe au mers către șoferii de camion.11 Țările UE caută în mod activ soluții în străinătate și se pare că această tendință va continua și în acest an. De exemplu, în acest an, Spania va încerca să rezolve deficitul de șoferi de camion prin angajarea de lucrători din Maroc.12 Așadar, deși această problemă nu este încă pe deplin rezolvată, toate țările iau măsurile necesare pentru a suplini deficitul de șoferi.

Deși situația economică poate părea mai bună decât în 2022, nu vă lăsați păcăliți - războiul din Ucraina, inflația și criza energetică vor avea un impact negativ semnificativ asupra economiei europene și a industriei transporturilor și în acest an. Experții preconizează că industria europeană a transporturilor va crește foarte puțin în 2023. Sectorul industrial va fi slab, consumul de bunuri va scădea, iar prețurile combustibililor și ale altor bunuri esențiale vor continua să crească - toate acestea vor afecta cel mai dur țări precum Italia și Germania. Prin urmare, în 2023 se recomandă în continuare să nu ne așteptăm la o situație economică deosebit de bună, deoarece va fi dificil să ne revenim după un an foarte stresant.

2023  transport industry predictions

Keywords: locuri de muncă pentru șoferi, locuri de muncă pentru șoferi de camion, previziuni, sectorul transporturilor, industria transporturilor, inflație
 

1)https://www.ti-insight.com/briefs/european-road-freight-market-to-lose-speed-and-expand-by-only-1-1-in-2023/
2)https://www.hubinternational.com/-/media/HUB-International/PDF/Outlooks-2023/US/2023-Outlook-Transportation-US.pdf
3) https://market-insights.upply.com/en/the-outlook-for-european-road-transport-in-2023
4)https://market-insights.upply.com/en/europe-the-rise-in-road-transport-prices-is-slowing-down
5)https://market-insights.upply.com/en/2022-review-of-road-freight-transport-in-europe
6)https://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/14909519/2-27072022-AP-EN.pdf/58e72ada-0222-8f69-a437-2840ced5e3e3?t=1658842844493
7)https://www.ft.com/content/e11ca7cf-dd7a-43a9-a4e7-0dbd12f244d7
8)https://www.eceee.org/all-news/news/leak-energy-prices-will-remain-high-and-volatile-until-at-least-2023-eu-commission-says/
9)https://pages.eiu.com/rs/753-RIQ-438/images/europe-outlook-2023.pdf?mkt_tok=NzUzLVJJUS00MzgAAAGJwqE2H5G-faTEIdEKoFmumnmkxNB075mPPK6snoJYVGkLU3ng2uA6B-pPAm5gr1dUPmfB9vFXZCxZ42ygtcdwTxYRXupXhmyirTxu10rA3XI6oA
10)https://www.iru.org/news-resources/newsroom/one-ten-european-truck-drivers-missing-shortage-escalates
11)https://trans.info/en/work-permits-lithuania-324320
12)https://trans.info/en/lorry-driver-shortage-spain-325061