Soluții la deficitul de șoferi: la ce să ne așteptăm în viitorul apropiat?

Soluții la deficitul de șoferi: la ce să ne așteptăm în viitorul apropiat?

Penuria de șoferi de camion în Europa nu este o noutate: continentul se confruntă cu un deficit de 400 000 de șoferi în cel mai important sector al său, având în vedere că 75% din transportul de marfă pe uscat este efectuat cu ajutorul camioanelor.1,2 Situația în statele occidentale este gravă - în Germania lipsesc 80.000 de șoferi, în Marea Britanie - 100.000, iar în Polonia - 120.000.3 Situația este însă un pic mai bună în România, unde numărul total de angajați în sectorul transportului rutier de marfă este de 200.000, iar 70.000 de posturi de șoferi sunt neocupate.4,5Dar se iau măsuri pentru a face mai atractive locurile de muncă pentru șoferii de camion: acest articol se va concentra pe modalitățile prin care companiile și guvernele lucrează pentru a lăsa mai puține camioane goale până la sfârșitul anului 2022.

Situația economică actuală diminuează însăși deficitul de șoferi

Din păcate, nivelurile ridicate ale inflației împiedică întreprinderile mici și mijlocii să crească salariile, ceea ce ar contribui în mare măsură la atragerea de forță de muncă pe piața noastră. Cele mai multe companii prevăd o cerere mai mică pentru transportul rutier de mărfuri și, prin urmare, sunt deja mai stricte decât de obicei, deoarece o creștere prea mare a prețurilor pe livrare ar putea îndepărta clienții. De asemenea, noul Pachet Mobilitate a crescut considerabil costurile pentru multe firme de transport, deoarece cabotajul a devenit mai puțin avantajos, iar kilometrajul în gol a devenit mai frecvent: de fapt, prevederea care îi obligă pe camionagii să se întoarcă acasă după 8 săptămâni este cea mai probabilă să golească visteria întreprinderilor mici în 2022.6 Costurile de producție induse de inflație, recesiunea care se apropie și pachetul de mobilitate înseamnă că mulți transportatori de mărfuri, cu excepția giganților din industrie, vor fi nevoiți să își reducă operațiunile pentru a evita închiderea.7 Închiderea companiilor din cauza creșterii costurilor de producție este deja vizibilă în țări precum Bulgaria. Pachetul de mobilitate a crescut costurile atât de mult încât 120 000 de locuri de muncă ale șoferilor sunt în pericol.8 Pe scurt, concedierile sunt inevitabile în întreaga Europă, deoarece piețele se confruntă cu începuturile unei recesiuni care ar putea dura ani de zile; foarte puține firme vor face angajări dacă cererea de transport va rămâne constant scăzută, iar actuala penurie masivă va fi de domeniul trecutului.

Facilitarea angajării cetățenilor din afara UE

Este important de menționat că guvernele statelor, precum și Uniunea Europeană, iau deja măsuri care ar facilita angajarea cetățenilor din afara UE. Acest lucru se datorează faptului că țările din Asia Centrală, cum ar fi Kârgâzstan și Uzbekistan, sau cele din Asia de Sud, cum ar fi Bangladesh și Filipine, au o abundență de șoferi de camion.  Companiile de dimensiuni medii ar putea să își completeze foarte repede locurile goale de șoferi prin contactarea acestor piețe, dar așteptările lungi și timpii de procesare a vizelor obișnuiau să complice lucrurile. Comisia Europeană lucrează la o actualizare a Directivei UE privind permisul unic, principala poartă de acces pentru obținerea unei vize de muncă în UE, pentru a scurta timpii de așteptare și a crește flexibilitatea lucrătorilor din străinătate.9Aceasta, alături de Directiva privind rezidenții pe termen lung, va permite nerezidenților să se deplaseze mai liber în cadrul Uniunii, oferind firmelor acces la o forță de muncă mai elastică, dar mai puțin calificată.10

În plus, în pofida legii marțiale care îi împiedică pe bărbații cu vârste cuprinse între 18 și 60 de ani să fugă din Ucraina, decizia UE de a recunoaște permisele de conducere ucrainene încurajează orice bărbat și femeie rămasă în Uniune să se înscrie la cursuri de categoria CE, întrucât ar beneficia de salarii mult mai mari în România sau Polonia decât în Ucraina.11,12 În același timp, ea facilitează angajarea în cadrul Uniunii a actualilor șoferi de camion ucraineni. Măsuri suplimentare, cum ar fi "Rezerva de talente a UE", permit, de asemenea, ucrainenilor să își găsească mai ușor un loc de muncă și să urmeze cursuri de limbă și de calificare.13 Având în vedere că salariul mediu lunar al unui șofer de camion în Ucraina este de 14 788 UAH (aproximativ 400 de euro), faptul de a lucra în țări care oferă salarii mult mai mari creează un stimulent și mai mare pentru a se angaja.14 Același lucru este valabil și pentru șoferii din țările UE, ale căror salarii sunt mai mici. De exemplu, salariul mediu lunar pentru un șofer de camion bulgar este de 1.090 BGN (560 de euro), în timp ce în alte țări este mult mai mare: în Germania, este de 3.209 euro, în Olanda - 3258 de euro, chiar și în România - 4.660 de lei (peste 900 de euro).15,16 Prin urmare, dacă astfel de șoferi nu-și găsesc un loc de muncă în țara lor, se pot muta cu ușurință în alte țări care încă mai au deficit de șoferi și pot lucra acolo pentru un salariu și mai mare.

Îmbunătățirea condițiilor de muncă pentru a atrage noi șoferi

Lăsând la o parte salariile, cea mai dificilă provocare pentru firme este aceea de a face transportul pe distanțe lungi atractiv pentru lucrătorul mediu. Prin urmare, guvernele și Uniunea Europeană fac tot posibilul pentru a îmbunătăți condițiile de muncă. În prezent, în zona UE lipsesc aproximativ 100.000 de locuri de parcare pentru a ajunge la un obiectiv de 400.000. Astfel, o finanțare suplimentară de 100 de milioane de euro a fost promisă de Comisia Europeană pentru construirea de noi locuri de parcare și îmbunătățirea condițiilor celor existente.17 Alte măsuri sunt luate de fiecare țară în parte: șoferii de camioane din Spania au negociat un acord care le interzice șoferilor să încarce sau să descarce mărfuri din camioanele lor, ceea ce face ca munca să fie mai puțin obositoare.18 Pe lângă toate acestea, crearea unor proiecte precum Pachetul de mobilitate permite o mai bună protecție a condițiilor de muncă ale șoferilor, asigurarea unor ore de lucru adecvate, precum și a unor salarii decente. Prevederile de acest tip au devenit din ce în ce mai răspândite, pe măsură ce guvernele și firmele se străduiesc să facă față penuriei de personal. Datorită acestui fapt, în cele din urmă, ne putem aștepta la o diminuare a deficitului de șoferi.
 

 

1)https://pulitzercenter.org/stories/watch-what-does-truck-driver-shortage-europe-have-do-philippines
2)https://dhl-freight-connections.com/en/business/truck-driver-shortage-in-europe/
3)https://trans.info/en/every-fifth-truck-driver-position-in-europe-is-vacant-soon-there-could-be-twice-as-many-131212
4) https://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/criza-de-soferi-de-tir-din-romania-le-creste-pretentiile-dincolo-de-salariile-marite-zmie-nu-mi-ajung-doua-boxe-in-camion.html
5)https://www.statista.com/statistics/448229/number-of-employees-in-the-transport-sector-in-romania-by-mode/
6)https://trans.info/en/report-finds-mobility-package-could-cost-carriers-up-to-e1-5m-in-extra-costs-per-company-255979
7)https://trans.info/en/mobility-package-272636
8)https://www.voanews.com/a/bulgaria-truckers-protest-proposed-eu-rules/4398768.html
9)https://home-affairs.ec.europa.eu/policies/migration-and-asylum/legal-migration-and-integration/work/single-permit-work_en
10)https://home-affairs.ec.europa.eu/policies/migration-and-asylum/legal-migration-and-integration/long-term-residents_en
11)https://www.huffpost.com/entry/ukraine-european-union-candidate_n_62b1fc19e4b06594c1dc2906
12)https://euroweeklynews.com/2022/06/14/europe-to-accept-ukraine-nationals-driving-licenses/
13)https://www.euronews.com/next/2022/06/22/ukrainians-have-the-right-to-work-in-europe-but-how-difficult-is-it-to-find-a-job
14)https://www.salaryexpert.com/salary/job/truck-driver/ukraine
15)https://trans.info/lt/salys-kuriose-vilkiku-vairuotojams-mokami-didziausi-atlyginimai-268871
16)https://www.salaryexpert.com/salary/job/heavy-truck-driver/romania
17)https://market-insights.upply.com/en/heavy-duty-car-parks-rethinking-security-in-europe
18)https://www.cnbc.com/2021/12/18/spains-truck-drivers-call-off-christmas-strike.html